Bemutatjuk a Modern Gyárak Éjszakája partnereit: Faktum Bútor Kft.
Egy családi vállalkozás, amely több mint 30 éve szolgálja a szülőket és a kisbabákat a lehető legmagasabb minőségben. Hogyan indult a Faktum története és melyek a cég távlati tervei? Ezekről is kérdeztük Vas Máté ügyvezetőt, aki édesapjától, Vas Árpádtól vette át a családi vállalkozást.

1. Kérem, beszéljen a cég megalakulásának első éveiről. Hogyan jött a bababútor-ötlet?
Édesapám faipari mérnök és üzemmérnökként dolgozott egy faipari cégnél itt Szegeden. Amikor édesanyám várandós lett velem, akkor édesapám elkezdett keresgélni, hogy milyen bútort is vegyen nekem, de nem talált olyat, amilyet szeretett volna. Faipari mérnökként aztán úgy döntött, hogy megcsinálja ő a saját fiának. Készített egy babaágyat, a festék háromszorosát használta el rá, de végül megszületett az én babaágyam, és babaszobám. Aztán a barátainak is csinált néhány szobát, és így szépen lassan jöttek a megrendelések.
Mindig azt mondja, hogy reggel 6-tól délután 2-ig öltönyben és nyakkendőben dolgozott, mint üzemmérnök, majd délután átöltözött, és a kölcsönkért vasalóval a garázsban készítette az első Faktum bútorokat. Az első boltunk ’94-ben nyílt meg, egy 40 négyzetméteres, vagy talán kisebb helyiség volt az egész. Erre a helyre már én is emlékszem! Aztán szépen folyamatosan először Magyarországon, aztán külföldön is felfutottak a termékeink.
A rendszerváltás után a ’90-es években nagyon sok cég alakult, ezért van most egy generációváltás-hullám ma Magyarországon. Édesapám akkor úgy döntött, hogy céget alapít, és bababútorgyártással fog foglalkozni.
2. Harminc év tapasztalattal rendelkeznek a bababútorgyártás területén. Ez számokban kifejezve például azt jelenti, hogy 300 ezer babaágyat készítettek el 2 millió négyzetméternyi babaszobába. Véleménye szerint miben különbözik a bababútor minden más bútortól?
Lassan frissítenünk kell a számokat! Az első Faktum babaágyban én aludtam, a 300 ezredikben pedig a nagyobbik lányom, és azóta 360 ezernél járunk már.
A termék, amit gyártunk, nagyon érdekes, mert nem a felhasználója vásárolja meg, hiszen a kisbaba szülei döntik el, hogy a baba milyen világba, milyen szobába szülessen meg, mi legyen körülötte. De a kisbaba fog felcseperedni benne, így a praktikum részét is ki kell elégíteni: a baba felnő majd benne, de az első hónapokban teljes egészében az anyuka fogja használni ezeket a bútorokat. Nincs túl sok ilyen terület, ahol ennyire sokrétű a termék felhasználása.
Ami miatt még más a bababútor, hogy minket nagyon komoly szabályok kötnek. Egy újszülött babát teszünk az ágyba, fontos, hogy 100%-ban biztonságban legyen ott a gyermek. Nem szorulhat be sehova feje, az ujja, ha feláll, ne tudjon kiesni, ha kihajol, akkor még pont ne tudjon kibukni. De az is fontos, hogy később szabadon tudjon majd ki- és bemászni. Mindezt biztonságosan. Ezeket a funkciókat rengeteg munka árán tudtuk elérni.
Ami miatt még más a bababútor, hogy minket nagyon komoly szabályok kötnek. Egy újszülött babát teszünk az ágyba, fontos, hogy 100%-ban biztonságban legyen ott a gyermek. Nem szorulhat be sehova feje, az ujja, ha feláll, ne tudjon kiesni, ha kihajol, akkor még pont ne tudjon kibukni. De az is fontos, hogy később szabadon tudjon majd ki- és bemászni. Mindezt biztonságosan. Ezeket a funkciókat rengeteg munka árán tudtuk elérni.
3. Négy fő gyártástechnológiával dolgoznak – bútorlapmegmunkálás, tömörfa feldolgozás, felületkezelés és csomagolás. A tervezést is a Faktum végzi?
Igen, sőt, az első években még egyedi kéréseket is megvalósítottunk, de nagyon korán rájöttünk, hogy mi szériagyártással fogunk foglalkozni, és egyre inkább korlátoztuk az egyedi igények megvalósítását. Ennek két oka van: az egyik az, hogy a szülő az első gyerek születése előtt nem feltétlenül tudja, hogy mi az, ami fontos lesz majd a gyerek felnövésénél. Gondolok itt mindenféle speciális babakocsira, légzésfigyelőre, kamerás bébiőrre, cumisüveg fertőtlenítőre, bármire, ami ide sorolható. Aztán rájön az ember, hogy ezeknek a dolgoknak a felét használta csak, és épp azt nem vette meg, ami valóban kellett volna. Ez a bútornál is így van: egy kezdő szülő nehezen tudja megfogalmazni, hogy neki mégis milyen igénye van.
Mi olyan széles termékkínálattal rendelkezünk, hogy az anyukák jelentős – ha nem a teljes – része meg tudja találni a számára vonzó bútorcsaládot.

Mi olyan széles termékkínálattal rendelkezünk, hogy az anyukák jelentős – ha nem a teljes – része meg tudja találni a számára vonzó bútorcsaládot.

4. Termékeikkel 18 országban vannak jelen. Ön szerint hol helyezkedik el a cég a nemzetközi porondon?
Körülbelül 2012 környékén szembesültünk azzal, hogy a magyarországi piac már szűk nekünk. Minden jelentős bababoltban jelen voltunk, és az árbevételünk 8-10%-a már akkor exportból származott. Az volt akkor a kérdés, hogyan növekedjünk, merre induljunk? Két út volt: maradunk a baba-piacon és elkezdünk exportálni, vagy a Faktum márkanév alatt elkezdünk mindenféle egyéb bútort gyártani a magyar piacra. Akkor az export mellett tettük le a voksunkat, ahol jó nehéz és rögös volt az út. Én 2016-ban csatlakoztam a vállalkozáshoz. Édesapám nem beszél idegen nyelvet, én már többet is, így 2018 környékén jött az áttörés. Ma már 80%-ban a külföldi piacokra dolgozunk, de nem a magyar piac rovására, hanem mellette. Külföldön jóval kiélezettebb a helyzet, a külföldi nagy gyártókkal kell azonos piacon dolgoznunk. Meg tudunk mérkőzni velük, minőségben kifejezetten magas szintet képviselünk, mondhatni az egyik legmagasabbat.
Dizájnban erősek vagyunk, mi diktáljuk a tempót itthon. Nemzetközi piacon azért nagyképűség lenne ezt állítani, de minőségi, korszerű bútorokkal vagyunk jelen, racionális áron. Bízunk abban, hogy ez a jövő!
5.
Miben más a Faktum, mint a versenytársak, illetve versenytárs-e egy olyan nagy bútorcég, mint az IKEA?
Konkurenciát jelent, a legerősebb versenytársunk, de jól megvagyunk a piacon egymás mellett. A mi célközönségünk a korszerűen gondolkodó felelős szülők társasága, akik nem feltétlenül az IKEÁ-ban vásárolnak bútort. Picit sötét ló nekünk az IKEA, mert nem látunk bele a számaikba, nem tudjuk, mennyi a magyarországi piaci részesedésük. De nem gondolom, hogy nekünk az IKEA lépéseit kell figyelnünk.
Egy német vagy egy francia bababútorgyártó, aki azt a minőséget képviseli, amit mi, jelentősen magasabb áron tudja ezt elérni. Mi tervezéssel és szervezéssel tudjuk a költségeket szinten tartani. A termelésünk 2024-re négyszereződött, de a létszám csupán két fővel növekedett. Emellett mindig van valami új, a trendek meghatározzák a piacot, és mi ezt szorosan követjük, sőt, diktáljuk azt.
A bababútorok terén jóval hosszabb ideig tart egy trend. Például a szürke bútorokat mi vezettük be. 2020 környékén a szürke bútorokból adtuk el a legtöbbet, és most 2024-ben úgy tűnik, hogy vége van ennek a trendnek.
6. Melyik bútorcsalád a legnagyobb kedvenc a vásárlók körében?
Van egy – és nem akarok bútorcsaládot mondani – amelyik már 12 éve folyamatosan a kínálat része. 2010 körül vezettük be, azonnal átütő siker lett. Mi már unjuk a gyártását, de az emberek nagyon szeretik, és mindenképpen egy sikertörténet!
7. Mi volt a legnagyobb kihívás a cég életében?
Három nagyobb hullám volt, az egyik a 2008-as válság. Én akkor még nem voltam a cég életében, de édesapám révén tudom, mennyire nehéz volt. A bababútor egy szükségtermék, nem luxuscikk, így bár lassabban, de ide is begyűrűzött a válság és nehéz volt kijönni is belőle.
A másik az volt, amikor el kellett dönteni, hogyan terjeszkedünk tovább: magyar piac és más bútor, vagy exportálás, és úgy tűnik, jól döntöttünk!
A másik az volt, amikor el kellett dönteni, hogyan terjeszkedünk tovább: magyar piac és más bútor, vagy exportálás, és úgy tűnik, jól döntöttünk!
A harmadik, ami egyértelműen kihívás, az a generációváltás. Nagyon tudatos kell legyen az is, aki átadja a céget, és az is, aki átveszi. Nálunk minden szépen és jól alakul, mégsem mondhatom, hogy könnyű feladat.

Édesapám dolgozik a mai napig, ez egy hosszabb folyamat, egyre több feladat és felelősség kerül át hozzám. Mondhatom, hogy ma már én ismerem a legjobban a cég működését. Végigmentem a szamárlétrán, dolgoztam a szabászgépen és vezettem a beszerzést is. Jövő év vége a dátum, amikor jelentősen hátrébb fog lépni édesapám, de nem fog eltűnni a cég életéből, ezt sem ő, sem én nem szeretnénk. Az operatív munkavégzés viszont rám hárul. Édesapám addig marad a cégnél, ameddig szeretne, sem jogom, sem tisztem, sőt, a szívem sem azt diktálja, hogy ellenkezzek vele.
8. Több éve partnereink a Modern Mintaüzem Programban. Hogyan találkoztak a programmal és mi a véleménye róla?
Nagyon szeretjük a programot. Kifejezetten pályázatokat kerestem, amikor rábukkantam a Modern Mintaüzem Programra, és nagyon örültem neki, mert minden feltételnek megfeleltünk. Voltunk gyárlátogatáson, de hamar nyitottunk mi is. Egy magyar vállalkozó akkor tanul a legtöbbet, ha valóságban működő vállalatokat, cégeket, gyárakat lát. Ez a leghasznosabb funkciója a programnak, az őszinte megmutatkozás és tudásmegosztás.
9. Önök az utóbbi két évben megnyitották kapukat a Modern Gyárak Éjszakáján. Idén mivel készülnek?
Nagyon részletes gyárlátogatással készülünk, direkt estére ütemezzük a gyártást, hogy mindent meg tudjunk mutatni. Nagyon büszke vagyok arra, hogy nagyon sok munkatársunk családja eljön és az én barátaim is, illetve nagyon sok az érdeklődő, már kétszer emeltünk létszámot! Számunkra nagyon kedves ez a program, jó érzés, hogy a részesei lehetünk.
Tavaly is készültünk ajándékkal, hiszen sok gyerek is eljön ilyenkor hozzánk, így ezt a hagyományt idén is folytatjuk!
10. Melyek a cég távlati tervei? Milyen célokat tűztek ki?
Európa meghatározó bababútor gyártói szeretnénk lenni, ha röviden szeretném megfogalmazni. Gépbeszerzés, ingatlanberuházás lesz, de drasztikus változást nem tervezünk.
Képek forrása:Fakrum Bútor Kft.