Sikertörténet a Modern Gyárak Éjszakája programsorozat
Sikertörténet a Modern Gyárak Éjszakája, amelynek keretében a részt vevő vállalatok bemutatják a technológiai innovációs hátterüket és azt, hogy milyen magas hozzáadott értékkel termelnek – mondta Fábián Gergely, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára pénteken Felsőlajoson, a Márka Üdítőgyártó Kft. üzemében.
A hetedik alkalommal megrendezett Modern Gyárak Éjszakája országos programsorozat nyitóeseményén az államtitkár felidézte: a 2017-ben elindított programsorozathoz az idén 92 gyár csatlakozott, megteremtve a személyes találkozás lehetőségét a lakossággal, a fogyasztókkal, bemutatva a hazai ipar, a vállalkozások sikertörténeteit. Hat gyárnál virtuális, 27 üzem esetében pedig videós gyárlátogatáson lehet részt venni a különféle iparágakban, az autóipartól kezdve a repüléstechnikán át az élelmiszeripari vállalkozásokig. Az államtitkár elmondása szerint a kezdeményezés 2021-ben közel 10 ezer, míg tavaly 13 500 érdeklődőt ért el.
Fábián Gergely hangsúlyozta: a magyar ipar az elmúlt években soha nem látott fejlődésen ment keresztül. A magyar vállalkozások jó teljesítménye a gazdaság sikerének, a magyar családok jólétének is sarokpontja. A magyar gazdaság egyik legnagyobb értéke pedig a szakképzett munkaerő - fűzte hozzá.
Az államtitkár felidézte: a kormány iparfejlesztési politikájának keretében az elmúlt évtizedben egyrészt nagy multinacionális vállalatokat támogattak, amelyek új technológiákat hoznak be, és növelik a hozzáadott értéket, ilyen például az Audi, a Mercedes és a BMW is, amelynek éppen épül a gyára. Ezzel ökoszisztéma alakult ki, hiszen az autógyárak mellett megjelentek a beszállítók és a kutatás-fejlesztési központok is. Támogatást kaptak továbbá nagy magyar tőkeerős cégek - folytatta -, a kormány segítette ezek nemzetközi piacra jutását, "a cél volt és lesz is a nemzeti bajnokok nevelése" - fogalmazott.
Kiemelte a kkv-szektor fejlesztését is, ezeknél fő szempont volt részvételük erősítése a beszállítói hálózatokban és a nemzetközi értékláncokban. Fábián Gergely rámutatott: ma már erős a magyar gép- és gyógyszeripar, erősödik az élelmiszer- és a vegyipar, és az elmúlt években új ágazatként már a hadiipar is növeli a gazdaság komplexitását. Az államtitkár felidézte: a magyar kormány számos intézkedést foganatosított annak érdekében, hogy a hazai vállalkozások a külső nyomások ellenére megőrizhessék versenyképességüket, "mintegy háromezer milliárd forintos védőhálót húzott a magyar vállalatok köré". Idesorolható a Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram, a kis- és középvállalkozások esetén a kamatstop a változó kamatozású hitelekre, valamint számos energiaköltség- és beruházási támogatási program, amelyek az energiaintenzív kis- és középvállalatoknak nyújtanak segítséget. Már húsz éve elérhető a Széchenyi-kártya, amely révén az idén már 1200 milliárd forint értékben kötöttek szerződést a vállalkozások - emlékeztetett.
A kormány célja, hogy az ország gazdaságának felzárkózása folytatódjon, és az évtized végére elérje az uniós fejlettség 90 százalékát – tette hozzá. Fábián Gergely szerint a legkorszerűbb technológiák meghonosítása nélkülözhetetlen, hogy tovább erősítsék a munkahelyeket, és "megnyerjük a 21. századot".
A nyitóesemény házigazdáját, a hazai piacon 1973 óta jelen lévő, teljesen magyar tulajdonú Márka Üdítőgyártó Kft.-t bemutatva azt mondta: a gyárban a tradíció és az innováció találkozik, az üdítőket ma már négy csúcstechnológiájú gépsoron palackozzák saját ásványvízkutakból, jórészt újrahasznosított PET- és alumíniumcsomagolásba.
Szabados Richárd, az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője arról beszélt, hogy rekordszámú résztvevővel zajlik idén a hetedik Modern gyárak éjszakája programsorozat, 92 helyszínen zajlik gyárlátogatás valamilyen formában. Az országos kezdeményezés betekintést enged a gyárak, üzemek tevékenységébe, a csatlakozó vállalatok számára pedig tudásmegosztó helyszínként is szolgál. De várják a pályakezdőket is, akik azt keresik, hogy milyen területen helyezkedjenek el.
Pécskövi Tibor, a Márka Üdítőgyár Kft. ügyvezetője felidézte: testvérével, Pécskövi Gáborral 2015-ben döntötték el, hogy üzemet építenek egy magyar brandnek. Az üzem ma már megfelelő technológiával rendelkezik ahhoz, hogy Kelet-Közép Európában is versenyképes legyen. Az elmúlt hat évben másfél évente egy-egy új gépsort telepítettek, és számos beruházást valósítottak meg. A napelemparkkal, a biológiai szennyvíztisztító teleppel, a gépsorokkal energiahatékonyan, a lehető legkisebb környezeti lábnyom mellett tudják biztosítani a termelést. Az ügyvezető elmondása szerint kibocsátásuk az idén elérte a 150 millió darabot, a jövő évben már a 180 milliós palackszámot célozzák meg. Jelenleg százhetvenen dolgoznak a vállalatnál. A kft. rendszeresen csatlakozik a Modern Gyárak Éjszakája országos programsorozathoz, hogy fogadhassák az üzem iránt érdeklődőket.
Forrás: MTI